
Trgovina ljudskim bićima je savremeni oblik nekadašnje širom sveta prisutne trgovine robljem. Tretira ljudska bića kao robu koja se može kupiti ili prodati, primorati na prinuđen rad, uglavnom u seskualnoj industriji, ali takođe, i u poljoprivrednom sektoru, registrovanim ili neregistrovanim radionicama, za minimalnu novčanu nadoknadu ili bez nje. Većina žrtava trgovine ljudima pripada ženskoj populaciji, ali su i muškarci ponekad žrtve trgovine ljudima. Na žalost, ne retko, mnoge žrtve su mlade, nekada čak i deca. Svi su očajni da se izbore za minimalnu zaradu, da bi im na kraju život bio uništen eksploatacijom i gramzivošću.
Trgovina ljudima danas predstavlja ozbiljan društveni problem. Na hiljade ljudi postanu žrtve trgovine ljudima. S obzirom da se radi o pojavi koja predstavlja opasnost za osnovna ljudska prava i slobode, tj. za osnovne tekovine savremenog društva, širom sveta preduzimaju se aktivnosti usmerene ka njenom suzbijanju. Radi se o fenomenu koji može biti nacionalan ili transnacionalan što podrazumeva donošenje odgovarajućih akata u nacionalnom zakonodavstvu i njihovo usklađivanje sa relevantnim međunarodnim dokumentima. Stručnjaci upozoravaju da trgovina ljudima, danas, predstavlja treći najveći nelegalni izvor zarade nakon trgovine oružjem i drogama.
Aktivnosti usmerene na borbu protiv trgovine ljudima, kao kriminalne delatnosti kojom se napada na osnovna ljudska prava, ljudsko dostojanstvo, i uopšte čovečanstvo, jedan su od mnogih frontova na kojima se međunarodna zajednica bori.1
Trgovina decom predstavlja posebno grub oblik zloupotrebe i povrede prava deteta, dok bezbednost i dobrobit dece koja su izložena trgovini predstavljaju obaveze državnih organa, službi i organizacija civilnog društva. 2
Trgovina decom i bebama
Trgovina decom vezana je za dečiju prostituciju, ali i za njihovo bavljenje određenim vidovima kriminalne delatnosti koji donose značajnu nezakonitu zaradu. Pored raznih načina namamljivanja dece radi njihovog uključivanja u prostituciju i kriminalnu delatnost, prisutni su i slučajevi otmica dece, ali i njihove prodaje od strane roditelja ili druge rodbine naročito od strane onih porodica koje imaju više dece, a njihovi smeštajni i ekonomski uslovi onemogućavaju izdržavanje višečlane porodice. Činjenica je da se u nekim državama i sredinama rađa mnogo dece, dok je u nekimm drugim najčešće razvijenim zemljama, prisutna mala stopa nataliteta, a mnoge porodice, koje bi želele, nemaju decu. Sve te činjenice vešto je iskoristio organizovani kriminalitet i to za prasiranje svoje kriminalne delatnosti u vidu trgovine decom.
Međutim, pored trgovine radi prostitucije prisutni su i oblici trgovine decom radi njihovog bavljenja prosjačenjem, primoravanja da obavljaju određene poslove ili se usmeravaju u pravcu vršenja određenih krivičnih dela, najčešće onih kojima se obezbeđuje protivpravna imovinska korist. U tom kontekstu prisutna je i pojava trgovine Romima koji se krijumčare u druge zemlje, najčešće Italiju kao i otmica, i prodaja romske dece od strane organizovanih grupa.
Organizovanje, posredovanje ili neposredno učestvovanje u ilegalnoj prodaji beba bračnim parovima bez dece, takođe je delatnost organizovanog kriminaliteta koja mu obezbeđuje značajnu dobit. Ovu delatnost uglavnom karakterišu dva načina izvršenja:
- Prvi, kada su roditelji saglasni da svoju bebu prodaju uz odgovarajuću novčanu nadoknadu, naročito zbog većeg broja dece i nedostataka sredstava za život i,
- Drugi, mnogo teži i opasniji gde se bebe kradu, proglašavaju za umrle i potom se prodaju zainteresovanim licima.
Bračni parovi bez dece, najčešće iz Švedske, Nemačke, Grčke i SAD zainteresovani su da na ovaj način obezbede decu, a najbiži kanali se kreću iz pravca zemalja bivšeg SSSR, Bugarske, Grčke, Rumunije, Turske i Albanije. Takođe prisutna je i pojava da žene koje se nalaze pred porođajem odlaze u inostranstvo da bi se tamo porodile i prodale novorođenče, a podaci pokazuju da je takvih slučajeva bilo i kod nas. U čitavoj ovoj delatnosti posreduju kriminalne organizacije organizovanog kriminaliteta koji organizuju trgovinu uz saglasnost roditelja, ili samo majke i plaćaju ugovorenu cenu, da bi daljom prodajom zainteresovanim licima ostvarili značajan profit.
Poslednjih godina je prema reakcijama i zahtevima roditelja obelodanjeno da je bilo slučajeva proglašenja beba za umrle, što se saopštavalo roditeljima od lica iz ustanove gde se majka porodila, a bebe bi potom bile uz odgovarajuću naknadu ustupljene nekoj drugoj porodici, odnosno postoje osnovi sumnje da se u takvim slučajevima radilo o trgovini bebama.3
Slučajevi koji se odnose na usvojenje dece
Socijalno opasan segment krijumčarenja ljudi predstavlja krijumčarenje dece sa ciljem seksualnog i radnog iskorišćavanja, ali takođe je česta pojava krijumčarenje dece radi usvojenja. Ovaj način krijumčarenja izmiče kontroli državnih organa jer je u biti skrivanje pravog odredišta usvojenog deteta. Trgovina decom je postala sve češća upravo zbog krijumčarenja dece radi nezakonitog usvojenja u zemlje gde je natalitet naglo počeo da opada. Statistički podaci vezani za pol učesnika u ilegalnom usvojenju pokazuju začuđujuću dominaciju ženskog pola, što ističe nedostatak materinskog nagona, bez obzira na to da li se prodaje sopstveno dete ili se posreduje u prodaji u funkciji drgavnog službenika, advokata, doktora, socijalnog radnika itd. Podaci pokazuju povećanje učešća Roma u ovim delima, posebno imajući u vidu broj Roma u odnosu na celokupnu populaciju. Uzrok ovakvim pojavama treba tražiti u specifičnoj kulturi ove etničke grupe i njihovom pogledu na život; to su mnogočlane porodice u kojima očevi ne vide sebe kao zaštitnike svoje dece.
Prevencija
Programi za prevenciju trgovine decom treba da postanu sastavni deo nastojanja društva za poboljšalje položaja dece u pravcu jačanja faktora zaštite u okruženju deteta. Neophodno je da se razviju mere i aktivnosti koje se usmeravaju na: stavove, običaje i praksu odgoja dece; unapređenje obrazovanja, znanja, životnih veština i učešće dece u društvu, i jačanje kapaciteta službi i profesionalaca i drugih društvenih aktera koji pružaju usluge deci i zajednici.
Preventivno delovanje uključuje i mere za senzibilizaciju i edukaciju javnosti u pogledu prava dece, rizicima kojima su deca izložena u zajednici i različitim oblicima zloupotrebe. Ako je vođenje preventivnih aktivnosti pozitivno, one će ojačati položaj dece u društvu i podsticaće javnost na saradnju sa organima i službama, a u cilju zaštite i pružanju pomoći deci. Potrebno je i pozabaviti se razvojem programa za prevenciju trgovine decom. Ovi programi trebaju da budu usmereni ka obrazovanju, sticanju životnih veština, i ka informisanju dece o postojećim rizicima. Posebno je važno da ovi programi budu usmereni i na poboljšanje opšteg društvenog položaja Roma, jer je trgovina romskom decom jako česta pojava.
Deca i mlade osobe koje se suočavaju sa razvojnim, bezbednosnim i drugim rizicima, uključujući i decu kod koje postoje rizici od trgovine, mogu da budu adekvatno prepoznata, osnažena i podržana ukoliko na svim nivoima društva postoji funkcionalna mreža zaštite.4
Organizovanje mreže
Veoma je važno formiranje mobilnih timova koji bi obezbedili saradnju socijalnih, zdravstvenih i obrazovnih službi, organizacija civilnog društva i pravosuđa i policije, što bi predstavljalo fleksibilan model koji se visoko prilagođava lokalnim prilikama. Iskustva Službe za koordinaciju pomoći žrtvama trgovine ljudima u ovom pogledu su veoma značajna zbog dobre umreženosti, fleksibilnog reagovanja i aranžiranje pristupa postojećoj mreži usluga. Međusobno informisanje i saradnja na lokalnom nivou su osnova organizovanja efikasnog sistema zaštite i pomoći.5
Medjunarodni osnov
U februaru 1997.godine je Savet Evrope usvojio Zajedničku akciju za borbu protiv trgovine ljudima i seksualne eksploatacije dece, u okviru koje su se zemlje članice saglasile da preispitaju svoje krivične zakone kako bi obezbedile da se određena ponašanja (- kao što je trgovina decom, seksualna eksploatacija dece, uključujući njihovo navođenje ili prisiljavanje na nezakonite seksualne aktivnosti, prostituciju ili pornografiju-) tretiraju kao kriminalne readnje sa ciljem da se podstakne sudska saradnja. U mere koje bi trebalo da budu usvojene na nacionalnom nivou, Zajednička akcija uključuje utvrđivanje zajedničkih standarda koji se tiču krivičnog zakona, krivičnog postupka u vezi sa krivičnim delima koja počinjena izvan teritorije određene zemlje, program zaštite svedoka i pružanja i obezbeđivanja pomoći žrtvama. Savet je mišljenja da se saradnja među državama može postići kako pomoću obezbeđivanja zajedničke sudske pomoći u slučajevima krivičnih dela, tako i razmenom informacija. 6
Jedan od najznačajnijih međunarodnih dokumenata koji reguliše ovu oblast je Konvencija Saveta Evrope o borbi protiv trgovine ljudima. Pored ove Konvencije posebno, značajno mesto ima Protokol za prevenciju, suzbijanje i kažnjavanje trgovine ljudima, naročito ženama i decom, koji dopunjava Konvenciju Ujedinjenih Nacija protiv transnacionalnog organizovanog kriminala ( Palermo protokol ). Predlozi Komisije odnose se na delovanje, na međunarodnom nivou, u okviru Protokola koji je sastavni deo Konvencije Ujedinjenih Nacija o transnacionalnom organizovanom kriminalu, na prevenciju, suzbijanje i sankcionisanje trgovine ljudimaa, posebno ženama i decom, kao i nacrt Konvencije o kriminalnim delatnostima u okviru cyberspace-a Saveta Evrope.
Treba spomenuti Preporuku No. R (2000) 11 o borbi protiv trgovine ljudima, Prepokuku No. R (91) 11 o seksualnoj eksploataciji, pornografiji prostituciji i trgovini decom i mladima, Preporuku 1099 (1996) o seksualnoj eksploataciji dece i drugim vidovima eksploatacije dece.
U okviru regulativa Organizacije Ujedinjenih Nacija jako je bitno spomenuti i Izborni potokol Konvencije Ujedinjenih Nacija o pravima deteta u vezi sa prodajom dece, dečjom prostitucijom i dečjom pornografijom. Takođe treba pomenuti napore Međunarodne organizacije rada koja je usvojila instrumente neophodne za borbu protiv ekonomske eksploatacije dece, ropstva i slične prakse, protiv aktivnosti koje mogu imati ozbiljne posledice po zdravlje deteta, njegovu sigurnost i moralno ponašanje. Od ovih instrumenata bitno je pomenuti Konvenciju No.182 o sprečavanju i zabrani najštetnijih oblika rada dece (1999).
Svi ovi dokumenti stavljaju u prvi plan niz opštih mera koje obuhvataju prevenciju i otkrivanje krivičnih dela, pružanje pomoći žrtvama, krivične zakone i krivične postupke, prikupljanje i razmenu informacija, edukacione i informativne sisteme. U ovim predlozima sadržan je i niz koherentnih mera za zaštitu žrtava, za međunarodnu saradnju i prioritete u istraživanju. 7
Domaći pravni okvir zaštite dece
Odredba koja reguliše krivično delo trgovine ljudima unete je u naše zakonodavstvo Zakonom o izmenema i dopunama krivičnog zakona Srbije 2003.godine. Trgovina ljudima je, prema sistematizaciji zakonodavca, svrstana u grupu krivičnih dela protiv čovečnosti i drugih dobara zaštićenih međunarodnim pravom.
Republika Srbija spada u red zemalja koje su ratifikovale međunarodne ugovore i u kojoj se ratifikovani ugovori neposredno primenjuju, a po svojoj pravnoj snazi zakoni o potvrđivanju međunarodnih ugovora nalaze se odmah posle Ustava. U cilju ostvarivanja prava deteta neophodno je obezbediti punu primenu ratifikovanih međunarodnih ugovora, pre svega kroz usaglašavanje postojećih zakonskih tekstova i potvrđenih ugovora i donošenje novih zakona.
U prvoj deceniji 21. veka Republika Srbija je preduzela značajne korake u smislu usaglašavanja svog zakonodavstva porodičnopravnog i krivičnopravnog okvira sa relevantnim međunarodnim i evropskim standardima u cilju uspostavljanja delotvorne zaštite dece – žrtava.
Imajući u vidu da izgradnja efikasnog modela krivičnopravne zaštite podrazumeva, pre svega, precizno utvrđivanje obaveza svakog učesnika u procesu pravne zaštite maloletnih lica žrtava, prihvaćena su, i u Srbiji, neka nova rešenja sadržana u Zakonu o maloletnim učiniocima krivičnih dela i krivičnopravnoj zaštiti maloletnih lica. Takođe, važno je napomenuti da je u junu 2009.godine donešen posebni Protokol o postupanju pravosudnih organa u zaštiti maloletnih lica od zlostavljanja i zanemarivanja. 8
Zkonom o maloletnicima je propisano da u istrazi krivičnih dela na štetu maloletnih lica moraju da učestvuju specijalizovani službenici organa unutrašnjih poslova koji su stekli posebna znanja iz oblasti prava deteta i krivičnopravne zaštite maloletnih lica. Specijalizacija je predviđena i za javnog tužioca, istražnog sudiju, predsednika veća, punomoćnika oštećenog. Pored zahteva za specijalizaciju, hitnošću postupka, zakon sadrži i odredbe o zabrani suočavanja maloletnog oštećenog sa okrivljenim u za to zakonom predviđenim uslovima. Zakon o maloletnicima sadrži i odredbe o zaštiti maloletnog lica koji se u postupku saslušava kao svedok-oštećeni, od štetnih posledica krivičnog prava, odnosno sekundarne viktimizacije deteta žrtve. Saslušanje maloletnog lica se obavlja uz prisustvo psihologa, pedagoga ili drugog stručnog organa.
ZAKLJUČAK
U savremenom svetu politika prema deci sagledava se kao strateško pitanje društvenog razvoja, a njeno kreiranje i implementacija podrazumeva udruživanje svih društvenih aktera – centralne i lokalne vlasti , zakonodavne vlasti, kao i organizacija civilnog društva i privatnog sektora. Saglasno tome, savremeni sistem zaštite dece mora biti zasnovan na multidisciplinarnom i intersektorskom pristupu, uz uvažavanje potrebe kontinuirane edukacije svih koji sudeluju u sistemu.
Trgovina ljudima predstavlja jednu od formi visoko profitabilnog organizovanog kriminala. Iako se trafiking najčešće povezuje sa trgovinom ljudima u svrhe komercijalne seksualne eksploatacije, načini ekspoatacije dece uključuju i razne oblike teškog prinudnog rada, prosjačenja, kućnog rada, sitnog kriiminala, nezakonitog usvojenja, pornografije, braka, za svrhe vojnih operacija, prodaja organa i druge ilegalne rizične poslove za zdravlje i život deteta.
Dete žrtva trgovine ima pravo na dvostruke mere zaštite, kao dete i kao žrtva eksploatacije, jer dete poseduje posebne psihološke, fizičke karakteristike i posebna prava koja su mu zagarantovana. Trgovina decom se posmatra kao najteži oblik kršenja dečijih ljudskih prava, pri čemu su deca žrtve trgovine, lišena prava na život i razvoj, prava da budu zaštićena od eksploatacije i od seksualnog iskorišćavanja, prava na slobodu bez nasilja i diskriminacije, prava da žive sa svojom porodicom, kao i pravo na kvalitetno obrazovanje.
Trgovina decom predstavlja najgori oblik eksploatacije dece i kršenja prava deteta, te stoga ključne osobe i institucije moraju shvatiti da je njegova blagovremena i adekvatna akcija prema deci žrtvama i potencijalnim žrtvama trgovine nužna.
Autor: Nina Kostić
LITERATURA
- Prof. dr Zoran Stojanović; Doc dr Dragana Kolarić, „Krivičnopravna reagovanje na teške oblike kriminaliteta“ , Beograd 2010.god.
- „ Krijumčarenje ljudi – krijumčarenje žena i dece“, Centar za unapređenje pravnih studija, Beograd 2002.god.
- Dr Mićo Bošković; Dr Vesna Vučković; Dejan Bošković, „ Osnovi kriminalistike“, Bar 2008.god.
- Lada Protić, „Pravna zaštita žena i dece“, Beograd 2002.god.
- Dr Zosa De Sas Kropiwnicki, „Djeca govore – rizik i opasnost na trafiking u jugoistočnoj Evropi“, Crna Gora 2007.god.
- Vesna Nikolić; Sanja Ćopić; Nevena Petrušić; Ivana Stevanović, „ Prava žrtava i EU – izazovi pružanja pomoći žrtvama“, Beograd 2011.god.
- Dr Nevenka Žegarac, „Zaštita dece od trgovine ljudima“ : „Temida“, 3/2005
1 Prof.dr Zoran Stojanović;Doc dr Dragana Kolarić, “ Krivičnopravno reagovanje na teške oblike kriminaliteta”, Beograd 2010.god., str.113
2 Dr Nevenka Žegarac, „Zaštita dece od trgovine ljudima“ : „Temida“, 3/2005, str.3
3 Dr Mićo Bošković; Dr Vesna Vučković; Dejan Bošković, „Osnovi kriminalistike“, Bar 2008, str.225
4 Dr Nevenka Žegarac, „Zaštita dece od trgovine ljudima“ : „Temida“, 3/2005, str.5
5 Dr Nevenka Žegarac, „Zaštita dece od trgovine ljudima“ : „Temida“, 3/2005, str.6
6 Centar za unapređenje pravnih studija, „Krijumčarenje žena i dece“, Beograd 2002, str.16-17
7 Prof.dr Zoran Stojanović;Doc dr Dragana Kolarić, „krivičnopravno reagovanje na teške oblike kriminaliteta“, Beograd 2010.god, str.114-118
8 Nevena Petrušić; Ivana Stevanović; „Pravna zaštita dece u Srbiji i međunarodni standardi“, Beograd 2011., str.87-100