Sindikati železničara najavili štrajkove

0
17
Sindikati železničara najavili štrajkove
Foto: Pluton Logistics

Predstavnici sindikata radnika zaposlenih u železnici saopštili su da će u narednih 30 dana organizovati protest i jednočasovne štrajkove upozorenja, preneo je portal Mašina. Povod za tu odluku, kako objašnjavaju je nezadovoljstvo radnika kolektivnim ugovorom koji je deo sindikata železničara već potpisao sa poslodavcem.

Ključni problemi u srpskoj železnici, kako kažu predstavnici sindikata, predstavljaju neusklađenost cene radnog časa sa zakonom, loši uslovi rada i veliki broj tužbi koje koštaju mnogo novca a do kojih dolazi zbog neadekvatnih kolektivnih ugovora.

“Da li se namerno uništava železnica, zašto niko ne odgovara za ovoliko propusta?”, pitao je predsednik Glavnog štrajkačkog odbora železničara Saša Jocić.

Kolektivni ugovor sklopljen je početkom februara i on kako se naglašava omogućava da veliki broj radnika železnice bude plaćen manje od minimalne cene rada zagarantovane zakonom.

Jocić je naveo da železnička preduzeća troše više novca na sudske postupke u kojima zaposleni tuže preduzeće, nego što bi trošili na uskađivanje plata radnika sa zakonom.

Kako Jocić objašnjava železnička društva su potrošila pet milijardi dinara na sudske postupke u 2020. godini, dok usklađivanje plata sa iznosom koji je garantovan zakonom ne bi koštalo više od dve milijarde dinara.

Kako dodaju predstavnici sindikata, problemi u železnici se ne svode na plate i nisu počeli od juče. 

“Železnička društva su pretrpela oduzimanje imovine najveće vrednosti, restrukturiranjem je otpušten najveći broj zaposlenih, imamo oko 20 odsto nižu zaradu od prosečne zarade u Srbiji, topli obrok i regres su najniži od svih javnih preduzeća”, objašnjava Saša Jocić.

Radomir Popović iz Nezavisnog sindikata železničara Srbije je podsetio na nedavnu smrt jednog radnika železnice i postavio je pitanje nadležnima da li u železnici ima dovoljno zaposlenih za bezbedan rad.

Sindikati podsećaju i da je u procesu restrukturiranja železnica od skoro 20 hiljada zaposlenih ostalo 10 hiljada. 

To kako se naglašava znači i da neke njihove kolege obavljaju posao koji je predviđen za dva, a neretko i za tri radna mesta.

Napominje se da kadar iz železnica poslednjih godina nije odlazio samo zbg otpuštanja, već su ljudi i sami napuštali posao i odlazili na rad u inostranstvo, zbog boljih uslova rada i vćih plata.

Radnici kažu da će probati da organizuju generalni štrajk, ukoliko ni te aktivnosti ne navedu nadležne da reše probleme u železnici.

Izvor: Nova Ekonomija