Rešenja o upisu prava svojine, poznatija kao rešenja o uknjižbi nekretnine ili zemljišta, počela su da stižu u elektronsko sanduče. Građani i privreda mogu da mu pristupe na portalu eUprava.
Republički geodetski zavod je već poslao više od 300 ovih rešenja a prednost novog načina dostave u odnosu na raniji je u tome što je do sada kada katastar rešenje pošalje poštom, ako primalac nije u kući ono se vrati, a sada portal eUprava po
prispeću rešenja u eSanduče, šalje obaveštenje na imejl adresu primaoca da mu je stigla pošta.
Ta pošta može da se odmah i sa bilo kog mesta preuzme online na portalu eUprave.
“Budući da tek po preuzimanju rešenja počinje da teče i zakonski rok za žalbu, po čijem isteku može da se upiše vlasništvo, novi sistem je značajno unapredio čitav postupak ali i pravnu sigurnost“, kaže za Tanjug direktorka za regulatornu reformu u NALED-u Jelena Bojović.
Bojović kaže da je elektronska dostava rešenja o upisu prava svojine, rezultat reforme postupka upisa u katastar, koju je inicirao NALED. Do 2018. godine građani su morali da idu na više od 11 šaltera da bi uknjižili
nekretninu. Na inicijativu NALED-a u julu te godine je ukinuta obaveza odlaska u katastar, a javni beležnici su počeli da šalju dokumenta za uknjižbu po službenoj dužnosti putem sistema eŠalter.
“Od tada građani idu samo na jedno mesto, kod javnog beležnika. Tamo mogu da obave kupoprodaju i potpišu ugovor, a javni beležnik elektronskim putem svim drugim institucijama pošalje ono što je potrebno da bi se ceo postupak završio“, objašnjava Jelena Bojovic.
Tako se upis u katastar, plaćanje poreza na prenos apsolutnih prava i utvrđivanje budućeg poreza na imovinu sada obavlja elektronski. Građani bi trebalo kod kuće putem pošte da dobiju sva svoja rešenja: o porezu na prenos apsolutnih prava, porezu na imovinu i o upisu u katastar nepokretnosti, a oni koji poseduju ili otvore elektronsko sanduče, elektronski dobijaju i rešenje o upisu, odnosno uknjižbi.
Izvor: b92.net