Grad “Hummelst” u Švedskoj ne broji više od 1.000 ljudi i decenijama nema nijednu lokalnu prodavnicu. Međutim, od decembra prošle godine crveni drveni kontejner nudi spas. Naime, to je mini supermarket kojem lokalno stanovništvo može pristupiti non-stop.
Kako navodi jedna od meštana, 31-godišnja Emma Lundkvist: “Ne morate ići do najbližeg većeg grada da biste kupili ove sitnice, sada to možemo i u ovom našem mestu!”, dodaje ona, pokazujući paketić slanine.
Dostupan je širok asortiman namirnica, od svežeg voća i povrća, pa sve do sredstava za domaćinstvo (hemije), dok osoblje i radnici prodavnice, kao ni kase nisu potrebni za obavljanje kupovine.
Prodavnica funkcioniše tako što se pri otvaranju samih vrata koristi aplikacija kompanije, koja radi zajedno sa BankID, sigurnom nacionalnom aplikacijom za identifikaciju kojom upravljaju švedske banke. Zatim možete skenirati bar kodove pomoću pametnog telefona, nakon čega se račun automatski naplaćuje na unapred registrovanu bankovnu karticu.
Prodavnica je deo lanca Lifvs, start-up-a sa sedištem u Stokholmu koji je pokrenut 2018. godine sa ciljem vraćanja prodavnica na udaljene ruralne lokacije, gde su radnje bile zatvorene jer su se borile da ostanu profitabilne.
U Aziji nekoliko kompanija, uključujući Alibabu, testira prodavnice bez osoblja na urbanim lokacijama. Amazon je takođe otvorio supermarkete u američkim gradovima i Velikoj Britaniji, koji koriste senzore i kamere da bi utvrdili šta ste kupili, tako da čak nije ni potrebno samo-skeniranje.
Saosnivač Lifvs-a Daniel Lundh ističe da je posebnu priliku za napredak i razvoj video na seoskim lokacijama: “Bila je to pustinja, ljudi su morali putovati u sledeći grad po namirnice, i to svakodnevno!” Pored preskakanja potrebe za plaćanjem blagajnika, firma takođe izbegava skupe dugoročne najmove. A, ako na jednom mestu ima manje kupaca nego što se očekivalo, drveni kontejneri su lako prenosivi iz jednog mesta u drugo.
Tokom pandemije, kada su ljudi ohrabrivani da ograniče kontakt sa drugima, nedostatak osoblja se pokazao kao ključan bonus i doprinos poštovanju epidemioloških mera. Takođe, u ovim prodavnicama nema iste gužve kao u velikim gradovima, jer Lifvs-ova tehnologija garantuje da samo dve osobe mogu ući u prodavnicu u bilo kom trenutku.
“Kupci vole da kupuju u našo prodavnici, jer kao prvo mogu biti sami. Mogu doći u sred noći. I najvažnije je da ima što manje međusobnih kontakata među kupcima.”, kaže Lundh.
Postoje 24-časovne nadzorne kamere koje upozoravaju ukoliko dođe do provale, nekih nepravilnosti, krađe ili nedostajanja zaliha. Dakle, veštačka inteligencija se koristi kako bi se utvrdile zalihe koje prodavnica ima, i na osnovu tih podataka se takođe prikupljaju i podaci o kupovnim navikama lokalnog stanovništvo, što je nužan podatak za razvoj. Kupci takođe dobijaju digitalne kupone i posebne ponude na osnovu prethodnih kupovina. Jer, “ako odete na stranicu za e-trgovinu, oni prate svaki pokret, svaki klik vašeg miša… u određenom smislu i mi to možemo pratiti, ali u fizičkoj prodavnici”, objašnjava Ludh. “Ne moramo biti ovde da bismo pratili koje namirnice se prodaju, a koje ne.”
Ovaj lanac supermarketa otvorio je čak 20 novih “prenosivih”, “samousluživih” prodavnica u seoskim naseljima od marta prošle godine. Za ideju postoji globalni interes, pa samim tim, kompanija razmišlja i o tome da svoju tehnologiju podeli sa ostalim lancima supermarketa, kako bi se znatno olakšala kupovina u vreme pandemije.
Izvor: BBC News/Biznis i Pravo