petak, 23. sep 2022.
Home Biznis Poslovne vesti Popustima nadoknađuju gubitke iz prošle godine

Popustima nadoknađuju gubitke iz prošle godine

0
Popustima nadoknađuju gubitke iz prošle godine
Foto: Good Morning America

Trgovci već mesecima oglašavaju različite podsticaje kako bi u skraćenom radnom vremenu privukli što više kupaca.

Ovo je period godine kada su u trgovinama brojna sezonska sniženja. Međutim, u odnosu na ranije godine aktuelne ponude praktično u većini prodavnica mesecima ne prestaju. Razlog nisu uobičajena sniženja koja su precizno definisana Zakonom o trgovini, nego je posredi pre svega loša ekonomska situacija izazvana pandemijom i pokušaj trgovaca da u skraćenom radnom vremenu privuku što više kupaca.

Redovi koje smo pred poznatim modnim trgovinama viđali uoči praznika, prisutni su i ovih dana, upravo zbog konstantnih „rasprodaja” i vrlo primamljivih cena koje su niže od redovnih i do 70 odsto.

Međutim, ovakve vrste podsticaja često nose i dosta nepravilnosti koje Zakon o trgovini sankcioniše. Inače, sezonsko sniženje je, prema propisima, prodaja robe po sniženoj ceni nakon proteka sezone i može se organizovati najviše dva puta godišnje. Sezonsko sniženje započinje u razdoblju između 25. decembra i 10. januara i 1. i 15. jula i može trajati najviše 60 dana.

Zoran Nikolić, potpredsednik Nacionalne organizacije potrošačkih organizacija (NOPS) kaže da je jasno da trgovci na ovaj način pokušavaju da nadoknade očigledne gubitke koje su imali u prodaji i da ovo može biti dobro za kupce jer će konačno da upoznaju prava sniženja.

– Međutim, zakon se ne može kršiti čak ni kada ide u korist potrošača i mora se precizno koristiti terminologija i pravila koja nalaže Zakon o trgovini jer na taj način trgovci neposredno edukuju potrošače. Recimo, kod akcijskog sniženja robe, gde je trajanje takve ponude ograničeno na 31 dan, jedan artikal ne može da bude na sniženju duže, kao ni da se – kada to sniženje istekne ” opet nađe u istoj ponudi. To je, u protivnom, čista obmana kupaca – kaže Nikolić.

Foto: Feepik

On savetuje kupce da im ne bude prioritet koliki je procenat sniženja cene određenog proizvoda nego da se prilikom kupovine vode time koliko sada nešto košta i da li im takav proizvod treba, a ne da ga kupuju samo zato što je na sniženju.

Prodajni podsticaji koje predviđa Zakon o trgovini moraju da budu jasno istaknuti (da li je reč o akciji, sniženju ili rasprodaji). Mora da bude precizno i jasno istaknuto na koju se robu odnosi, period važenja – datum početka i isteka sniženja, a u slučaju rasprodaje i naznaka „dok traju zalihe“. Trgovci su takođe u obavezi da pored snižene jasno istaknu i prethodnu cenu.

Najčešće se u svakodnevnoj kupovini susrećemo sa takozvanom akcijskom prodajom, a to je ponuda po ceni koja je niža od prethodne i traje najviše 31 dan.

U NOPS-u podsećaju da trgovac koji organizuje akcijsku prodaju sa rokom važenja do tri dana ne mora da istaknu sniženu i prethodnu cenu, već jasno određenje procenta sniženja.

– Trgovac je dužan da se pridržava istaknute cene i uslova prodaje. Ukoliko je oglašena cena istaknuta uz robu koju kupuje, ona mora i prilikom izdavanja računa biti obračunata. Često se dešava da akcijska cena koja se nalazi uz artikal na kasi bude zanemarena i da se potrošaču obračuna viša cena, odnosno ona na koju je oglašen popust. Naglašavamo da u tim situacijama kupci imaju pravo da zahtevaju da plate iznos koji je istaknut, a ukoliko ih trgovac odbije mogu da ga prijave tržišnoj inspekciji – navode u ovoj organizaciji.

U trgovinama se često može videti i rasprodaja odnosno prodaja po nižoj ceni u odnosu na prethodnu, a ona se organizuje u slučaju zatvaranja radnje, prodaje određene robe…U tom slučaju, po Zakonu o trgovini, trgovci su dužni da fizički izdvoje robu koja je na rasprodaji. Do kraja rasprodaje trgovac ne sme da naručuje i uključuje u rasprodaju nove količine robe koja je već na rasprodaji.

U pojedinim radnjama juče su nam na pitanje o kakvim sniženjima je trenutno reč, rekli da su to sezonske rasprodaje i da se ne zna koliko će trajati.

Izvor: Politika