Kineska državna TV poziva građane da bojkotuju robnu marku H&M dok Peking osuđuje strane proizvođače odeće i obuće od kada je Zapad uveo sankcije kineskim zvaničnicima optuženim za kršenje ljudskih prava u regionu Sinđianga.
Vladajuća komunistička partija kritikovala je H&M jer je u martu 2020. godine prestala da kupuje pamuk iz te severozapadne kineske regije.
Ta švedska trgovačka firma se tada pridružila drugim brendovima zbog izveštaja o prisilnom radu u Sinđiangu.
Partijski list „Global Times“ još od pre dve godine kritikuje i firme „Burberry“, „Adidas“, „Nike“, „New Balance“ i „Zara“ zbog Sinđianga.
„Za preduzeća koja dotaknu dno, odgovor naše zemlje je vrlo jasan: Ne kupujte!“, rekla je Centralna televizija Kine na društvenim mrežama. Rečeno je da slova „H“ i „M“ iz naziva švedske firme na kineskm „znače Laž i Obmana“.
U ponedeljak su Evropska unija, Sjedinjene Države, Velika Britanija i Kanada uvele putne i finansijske sankcije četvorici kineskih zvaničnika optuženih za zloupotrebe u Sinđiangu.
Po stranim istraživačima i vladama, više od milion ljudi u Sinđiangu, većinom muslimanskih etničkih grupa, zatvoreno je u radne logore. Peking negira da ih maltretira i tvrdi da pokušava da promoviše ekonomski razvoj i suzbije radikalizam.
Uz kampanju bojkota neke kineske javne ličnosti, uključujući popularnog pevača i glumca Vanga Iiboa, objavile su da raskidaju ugovore sa H&M-om i Nike-om.
Proizvoda H&M više nema na najpopularnijim kineskim platformama za e-trgovinu, Alibaba Group TMall i JD.com. Novinski izveštaji kažu da su uklonjeni zbog javnih kritika zbog izjave te firme o Sindjiangu.
Peking često napada strane proizvodjače odeće, automobila i druge zbog akcija njihovih vlada ili da bi vršio pritisak na kompanije da prihvate zvanične stavove Kine o Tajvanu, Tibetu i drugim osetljivim pitanjima.
Kompanije se obično izvinjavaju i menjaju veb stranice ili reklame kako bi zadržale pristup Kini, jednom od najvećih svetskih tržišta.
„H&M Group“ je objavila da „ne zastupa nijedno političko stanovište“ i da „poštuje kineske potrošače“, da posluje s 350 kineskih proizvođača i da je „posvećena dugoročnom ulaganju i razvoju u Kini“.
Moguće poskupljenje
Brajan Erig, iz globalne kompanije „Kearney“, rekao je da je verovatno da 60 do 70 odsto sirovina H&M, poput tkanina, dolazi iz Kine. Rekao je da će, ako firma H&M bude odsečena od Kine, teško doći do tog materijala, što bi moglo značiti poskupljenja njene robe i kašnjenje u proizvodnji.
Firma H&M je 2019. godine, poslednje godini za koju ima godišnjih podataka, imala 520 prodavnica i 1,4 milijarde dolara prodaje u Kini. Kina je njeno treće najveće tržište posle Nemačke i Sjedinjenih Država.
Kritika je počela kada je Omladinska organizacija vladajuće KP u sredu skrenula pažnju na izjavu H&M iz marta ove godine na društvenim mrežama: „Šire laži da bi bojkotovali Sinđijang, a hteli bi da zarade u Kini“, rekla je Omladinska organizacija.
„Global Times“ je rekao da su i „Burberry“, „Adidas“, „Nike i „New Balance“ takođe izneli „oštre primedbe“ u vezi s pamukom iz Sinđianga. U drugom izveštaju „Global Times“ je citirao je, kako navodi, izjavu „Zare“ da ima „nultu toleranciju prema prisilnom radu“.
Prošle godine u izjavi H&M-a citirana je odluka inicijative „Better Cotton Initiative“, industrijske grupe koja promoviše ekološke standarde i standarde rada, da zaustavi licenciranje pamuka i Sinđianga jer je „sve teže“ pratiti način na koji je proizveden. U septembru je H&M najavio da će prestati da radi s jednim kineskim proizvođača koji je optužen za korišćenje prisilnog rada.
U januaru je Vašington uveo zabranu uvoza pamuka iz Sinđianga, glavnog dobavljača za proizvođače odeće za zapadna tržišta, ali gnev Kine je sada usmeren na Evropu.
Izvor: N1 info