Kako se pozajmica od 2.000 $ pretvorila u biznis vredan 90 miliona dolara

0
45
Kako se pozajmica od 2.000 $ pretvorila u biznis vredan 90 miliona dolara
Foto: Laser Eye Surgery

Čejs Fišer (Chase Fisher) je svoju višemilionsku poslovnu ideju dobio u noćnom klubu u San Dijegu 2011. godine.

Fišer, koji je tada upravo diplomirao na Državnom univerzitetu u San Dijegu, bio je iznenađen koliko ljudi je pohvalilo jeftine, neonske zelene naočare za sunce koje je nosio kao dodatak: “Govorili su mi – tako su kul. Gde ste ih dobili? Dozvolite mi da ih isprobam”, kaže Fišer za CNBC Make It.

Izrodila je ideju za ono što je sada posao od 90 miliona dolara: Blenders Eyewear.

Reakcija na njegove jeftine nijanse naterala je Fišera da shvati da postoji neiskorišćeno tržište stilskih naočara za sunce, koje nisu bile skupe poput poznatih brendova, a koje je mogao unovčiti.

Fišer je pozajmio 2.000 dolara od svog cimera i pokrenuo kompaniju za naočare za sunce Blenders Eyewear (nazvanu po Hornblendu, ulici u kojoj je živeo). Počeo je da prodaje svoj proizvod iz ruksaka na plaži gde je radio kao instruktor surfovanja.

U roku od tri godine, blenderi su ostvarili preko milion dolara prihoda. A u decembru 2019. godine, procenjeni su na 90 miliona dolara nakon što je italijanska kompanija za naočare, Safilo Group, najavila da će steći 70 odsto kompanije.

Foto: CNBC

Otvaranje posla sa zajmom od 2.000 dolara

“Bio sam trener surfovanja. Proveo bih devet sati dnevno na plaži samo primećujući ljude i skupe sunčane naočare koje su nosili”, priča Fišer, sada 32-godišnjak. Svoje sunčane naočare kupio je u kompaniji Target, jer kako tvrdi, nije mogao da priušti nijanse koje je zapravo želeo, a koje koštaju na stotine dolara.

“Zapravo nije postojao konkurent ili brend koji je između toga ponudio naočare za sunce u hladnom stilu po ceni koja je bila pristupačna, kvalitetna i dobra”, kaže on. Dakle, “odlučio sam da izađem i kreiram sopstvene.”

Foto: SGB Media Online

Ideja o pokretanju sopstvenog posla takođe je motivisala Fišera, koji se uvek mučio u školi zbog disleksije.

“U najmračnijim vremenima i u najgorem delu svog života možete stvoriti priliku”, kaže on.

Tako je 2011. Fišer pokrenuo kompaniju sa svojim susedom Blakeom Jensenom, grafičkim dizajnerom. Jensen je kreirao nekoliko maketa sunčanih naočara i par ih je podelio na Fejsbuku da bi tražio povratne informacije.

“Žurio sam da privučem fanove u tu Fejsbuk grupu”, pozivajući sve svoje prijatelje i porodicu, Fišer priča o prvom prisustvu kompanije na društvenim mrežama, koje je tokom nekoliko meseci prikupilo 1.500 sledbenika. “Pre nego što smo to shvatili, imali smo stotine sviđanja i mnogo ljudi [koji su pohvalili dizajn sunčanih naočara]”, dodaje.

Te pozitivne reakcije potvrdile su njegovu ideju i dale mu samopouzdanje da zatraži od svog cimera da pozajmi 2.000 dolara uz obećanje da će vratiti kredit uz povrat od 25 odsto (ili ukupno 2.500 dolara) za šest meseci.

Potom je Fišer proveo osam meseci pokušavajući da oživi svoje dizajne, istražujući na mreži i guglajući stvari poput “kako pronaći proizvođača” i tražeći pregovaračke savete. Kada je pronašao proizvođača, njegova prva porudžbina bila je za 300 pari sunčanih naočara – koje su koštale celokupnu pozajmicu od 2.000 dolara – sadrži crne okvire, crvene detalje i par pruga sa potpisom brenda na rukama.

Prodao samo 10 pari naočara

Prvi put je 2012. godine Fišer otišao da prodaje svoje naočare. Dobio je štand na sajmu preduzetnika u San Dijegu, a njegove naočare za sunce koštale su oko 20 dolara po komadu.

U nadi da će prodati sve svoje proizvode, Fišer je bio izuzetno razočaran što je prodao samo 10 pari, što je nazvao “najskromnijim iskustvom”. Kupci na sajmu tražili su različite stilove ramova i živopisnije boje, piše CNBC Make It.

“Kada napuniš 22 godine, tek si diplomirao na fakultetu, imaš taj mladi mentalitet, poput “zauzeću svet i sve što radim pretvoriće se u zlato i biće lako. I sasvim sigurno, padnete pravo na lice”, kaže Fišer.

Fišer je gotovo dao otkaz, ali je zatim dobio savet koji ga je održavao: “Neko je rekao – Jedini način na koji ćete propasti je ako se zaustavite”.

Vozeći se novim talasom motivacije, Fišer je napravio brendirane nalepnice kojima je “šamarao” ulične table za oglašavanje; sunčane naočare od 20 dolara prodavao je na zabavama u bazenu, koncertima, festivalima ili na plaži dok je predavao časove surfanja; i uspostavio je veze sa popularnim di-džejevima i lokalnim muzičarima koji su tokom izvođenja setova besplatno nosili sunčane naočare Blenders.

“Odlazio bih svake večeri u banku i deponovao 40 do 60 dolara i ponovo investirao u kompaniju”, kaže on. I mada je Fišer bio vezan za gotovinu, ipak je uspeo da vrati cimeru novac u roku od šest meseci kako je obećano. Ali da bi posao ostao na površini, Fišerova sopstvena plata došla je na poslednje mesto. “Trebale su mi dve godine da sebi platim 1.000 dolara”, kaže Fišer, koji je nastavio da radi kao surf trener za plaćanje računa.

Ipak, do leta 2012. Fišer je ostao bez novca. Pa se okrenuo kraudfandingu.

“Nismo znali ništa o investitorima”, kaže Fišer. I “ovo je bio kul, nov način da se to uradi”. Fišer i Jensen započeli su 30-dnevnu Indiegogo kampanju, gde su postavili “živahne, polarizovane, dizajnerske” sunčane naočare.

Na kraju kampanje, Blenders je prikupio 7.000 američkih dolara putem skoro 200 investitora.

“U to vreme to je bilo najviše novca koji sam ikada video. Bilo je kao da imam milion dolara. Stvarno mi se činilo da sam pogodio džekpot”, kaže Fišer, koji je novac iskoristio za proizvodnju više sunčanih naočara sa različitim šemama boja.

Foto: Pinteres

Izvanredno na društvenim mrežama

Prodaja blendera polako je rasla i do kraja 2012. kompanija je ostvarila oko 8.000 američkih dolara prihoda.

2013. godine Fišer je počeo da eksperimentiše sa upotrebom Instagrama kao marketinškog alata, kako za komunikaciju sa kupcima, tako i za dosezanje uticajnih osoba koje bi postavljale slike sunčanih naočara Blender u zamenu za besplatni par.

Fišer je mogao da postavlja slike poznatih di-džejeva, poput Morgan Pejdža i Cedrika Gervaisa, koji nose par sunčanih naočara Blenders.

Poznati muzičari, poput Snoop Dogga, nosili su blendere na koncertima i priredbama. Sportisti, poput surfera Lakei Petersona, nosili su ih na takmičenjima.

“Dobili smo mnogo pratilaca i mnogo pogleda na proizvod”, prelazeći sa nekoliko hiljada na stotine hiljada sledbenika u roku od nekoliko meseci, a prodaja je počela da raste.

U 2013. Blenders je ostvario šest cifara prihoda, a ta cifra je premašila milion dolara u 2015. nakon što je Fišer dodao zaštitne naočare u liniju proizvoda, rekao je on.

Uprkos tom “ogromnom postignuću”, Fišer tvrdi da se njegov fokus nikada nije pokolebao od “održavanja posla zdravim i profitabilnim”.

“Nije bilo velike proslave. Bilo je više – u redu, polomili smo milion. Hajde sada da uzmemo pet miliona dolara”, kaže Fišer.

U decembru 2019. godine, blenderi su procenjeni na 90 miliona dolara nakon što je Safilo Group objavila da će steći 70 odsto kompanije, a Fišer će ostati izvršni direktor blendera, fokusirajući se na proizvodnju i distribuciju proizvoda. Te godine Blenders je ostvario prihod od skoro 41 milion dolara.

Naslov: Redakcija

Izvor: Blic