Da li vam se nekada desilo da ste se našli u konfliktnoj situaciji u kancelariji i niste znali kako da se ponašate u njoj?
Šta su to zapravo KONFLIKTI
Definicija konflikta je kada postoji situacija u kojoj dve strane imaju različite želje ili interese i pokušavaju da utiču na drugu stranu. Oni predstavljaju situaciju gde postoji sukob interesa. Konflikti konkretno na poslu se izražavaju kroz određene suprotnosti koje postoje među ljudima u toku izvršavanja procesa rada. Ipak, ne treba svako neslaganje da se tretira kao konflikt.
Nedavno istraživanje je otkrilo da 85% zaposlenih ima probleme i brige o kojima se boje da razgovaraju jer se plaše da će time izazvati konflikt na poslu.
Najčešći uzrok nastanka konflikta u životu i na radnom mestu uzrokuje loša komunikacija ili njen potpuni nedostatak.
KONFLIKTI u organizaciji
“Ne bojte se onih koji se raspravljaju već onih koji to izbegavaju”
Volfram Von Eshenbah
Konflikti na poslu mogu biti: konstruktivni i destruktivni.
Konstruktivni konflikt je onaj koji ostvaruje pozitivan uticaj na perfomanse organizacije. On stimuliše članove organizacije da povećaju svoje znanje i veštine i time doprinesu inovativnosti i produktivnosti organizacije.
Kada je konflikt pozitivan, on može da utiče na lični rast i razvoj pojedinca ili grupe kao i da ohrabri međuljudsku komunikaciju.
Dok negativni ili destruktivni konflikt je onaj sukob između pojedinaca ili između grupe koja šteti organizaciji ili sprečava ostvarenje organizacionih ciljeva.
U tom slučaju, pojavljuje se neprijateljski naboj i grupa se ne slaže najbolje.
Saveti za rešavanje konfliktnih situacija
U daljem tekstu vam dajemo savete šta je to što možete da uradite kako biste uspešno rešili konfliktne situacije:
- Razmislite – Ne reagujte ishitreno, prve reakcije su emocionalne, zastanite, razmislite šta želite da kažete i onda dajte povratnu informaciju.
- Priznajte da sukob postoji – Ukoliko osetite napetost u odnosu sa nekom osobom, razgovorom ćete uspeti da je eliminišete ili barem smanjite ako pokrenete temu i pokušate da saznate šta je tačno problem.
- Slušajte – Dok druga osoba govori, aktivno slušajte, postavljajte pitanja ako ih imate, učestvujte u razgovoru kada na vas dođe red.
- Držite se teme – Koncentrišite se na problem koji je trenutno bitan, ne treba se osvrtati na stvari koje su se desile pre nekoliko dana ili nedelja. Fokusirajte se na ono što vi mislite, osećate i želite.
- Pokažite poštovanje – Budite smireni, imajte poštovanja prema drugoj strani, ukoliko ponašanje osobe može da spreči konstruktivan razgovor, uvek je bolje uzeti pauzu i porazgovarati sa osobom kada se smiri.
KONFLIKT = PRILIKA
Kao što smo rekli suprotna mišljenja ne moraju nužno da izazovu negativne reakcije, ona mogu da budu i prilika za učenjem, ličnim rastom i razvojem pa čak i za „team building“.
Konflikti mogu da zbliže ljude, jer kada postoji želja da se konflikt reši to znači da ga je moguće rešiti i tada su obe strane na dobitku.
Način na koji ćete reagovati u konfliktnim situacijama nešto je na čemu se može uvek raditi, jer je to na kraju krajeva situacija koja nas može zateći u svakom segmentu života, bitno je iz konfliktnih situacija izvući ono najbolje.
Naslov: redakcija
Izvor: Bridge Communications