četvrtak, 11. apr 2024.
Home Biznis Poslovne vesti Da li će TikTok biti zabranjen u USA?

Da li će TikTok biti zabranjen u USA?

0
Da li će TikTok biti zabranjen u USA?

Predstavnički dom američkog Kongresa usvojio je značajan zakon kojim bi TikTok mogao biti zabranjen u Americi.

Zakon bi dao šest meseci kineskoj matičnoj kompaniji društvenih medija, ByteDance-u, da proda svoj vlasnički udeo ili bi aplikacija bila blokirana u SAD-u.

Iako je zakon prošao većinskim glasovima u preseku partija, još uvek treba da prođe Senat i da ga potpiše predsednik da bi postao zakon.

Zakonodavci već dugo izražavaju zabrinutost zbog uticaja Kine na TikTok.

TikTok je u vlasništvu kineske kompanije ByteDance, osnovane 2012. godine.

Firma sa sedištem u Pekingu registrovana je na Kajmanskim ostrvima i ima kancelarije širom Evrope i SAD-a.

Ako zakon uspe da dobije odobrenje u Senatu, predsednik Joe Biden je obećao da će ga odmah potpisati, što bi moglo izazvati diplomatski spor sa Kinom.

ByteDance bi morao da zatraži odobrenje od kineskih zvaničnika da završi prinudnu prodaju, čemu je Peking obećao da će se protiviti. Portparol Ministarstva spoljnih poslova, Vang Venbin, rekao je da bi ovaj potez mogao ‘da se vrati i ujede SAD‘.

Kineske kompanije podležu zakonu o nacionalnoj bezbednosti koji ih od njih zahteva da dele podatke sa vladom po zahtevu.

TikTok je pokušao da uveri regulatore da je preduzeo korake da osigura da su podaci njegovih 150 miliona korisnika u SAD-u izolovani od zaposlenih u ByteDance-u u Kini.

Izvršni direktor TikToka, Shou Zi Chew, rekao je da je kompanija posvećena očuvanju bezbednosti svojih podataka i platforme ‘slobodne od spoljnog manipulisanja’.

Upozorio je da bi zakon, ako bude usvojen, značio zabranu aplikacije u SAD-u, dajući ‘više moći nekoliko drugih društvenih medija’ i stavljajući hiljade američkih poslova u opasnost.

Međutim, istraga Vall Street Journala u januaru pokazala je da je sistem i dalje “porozan”, a podaci se nezvanično dele između TikToka u SAD i BiteDancea u Kini. Slučajevi visokog profila, uključujući jedan incident u kojem su zaposleni u BiteDanceu u Kini pristupili podacima novinara kako bi pronašli njihove izvore, izazvali su zabrinutost.

Govoreći pre glasanja, Hakeem Jeffries, glavni demokrata u Domu, pozdravio je zakon, rekavši da će smanjiti ‘verovatnoću da se korisnički podaci TikToka iskorišćavaju i privatnost narušavaju od strane neprijateljskog stranog protivnika’.

Lider većine u Senatu Chuck Schumer rekao je da će Veće sada razmotriti zakon.

Njegova perspektiva u gornjoj komori Kongresa nije jasna nakon što je republikanski predsednički kandidat Donald Tramp javno govorio protiv zakona.

Bivši predsednik, koji je pokušao da zabrani aplikaciju tokom svog mandata, promenio je svoj stav nakon nedavnog sastanka sa republikanskim donatorom Džefom Jasom, koji navodno poseduje manji udeo u ByteDance-u.

Trampovu opoziciju podržali su neki članovi Doma u sredu. Marjori Tejlor Grin, republikanka iz Džordžije, napisala je na društvenim mrežama da bi zakon mogao omogućiti Kongresu da prisili na prodaju drugih korporacija tvrdeći da štiti podatke SAD-a od stranih protivnika.

Neke demokrate takođe su protiv zabrane, strahujući da bi to moglo otuđiti mladu bazu korisnika aplikacije dok se stranka bori da zadrži svoj uticaj na mlađe glasače.

Ali lideri Senatskog obaveštajnog odbora pozdravili su glasanje Doma. Mark Warner, demokrata, i  Marco Rubio, republikanac, rekli su da su odlučni da zakon provedu kroz komoru.

“Nas zabrinjava pretnja nacionalnoj bezbednosti koju predstavlja TikTok – platforma sa ogromnom moći da utiče i deli Amerikance, čija matična kompanija ByteDance i dalje ima zakonsku obavezu da izvršava naređenja Kineske komunističke partije,” rekli su u saopštenju.

Nakon glasanja, TikTok je izgleda obnovio svoj trud da korisnike motiviše da lobiraju Kongres, slanjem još jednog obaveštenja koje ih poziva da kontaktiraju svoje predstavnike. Sličan potez prošle nedelje doveo je do toga da kongresne kancelarije budu zatrpane pozivima, što su neki zaposleni rekli BBC-u da je da je ojačalo opoziciju prema kompaniji.

“Ispred Bele kuće u sredu okupila se grupa podrške kako bi protestovala protiv zakona. Tiffany Yu, mlada zagovornica osoba sa invaliditetom iz Los Anđelesa, rekla je BBC-u da je platforma ključna za njen rad.

‘Pre 15 godina samo sam sanjala da dosegnem 30 do 40 ljudi’, kaže ona. Sada ima milione. Druga demonstrantkinja, Ophelia Nichols, istakla je negativan uticaj zakona na američke poslovne subjekte.

‘Sram ih bilo, u Domu’, rekla je.

Kreator sadržaja Mona Swain, 23, rekla je da joj prihodi od aplikacije plaćaju hipoteku majke i školarinu za njenu braću i sestre.

‘Da ostanem bez posla u ovako ludom periodu u mom životu, i u životima mnogih drugih kreatora, zaista je, zaista zastrašujuće’, rekla je gospođica Swain agenciji Rojters.

Portparol Ministarstva spoljnih poslova Kine rekao je: ‘Iako Sjedinjene Američke Države nikada nisu pronašle dokaze da TikTok predstavlja pretnju nacionalnoj bezbednosti SAD-a, to nije sprečilo suzbijanje TikToka.

‘Ova vrsta ponašanja koje se ne može pobediti u fer takmičenju narušava normalnu poslovnu aktivnost kompanija, oštećuje poverenje međunarodnih investitora u investiciono okruženje i narušava normalni međunarodni ekonomski i trgovinski poredak.’

Ali portparolka Bele kuće, Karine Jean Pierre, insistirala je na tome da zakon samo teži da osigura da vlasništvo nad glavnim tehnološkim platformama koje posluju u SAD-u ‘ne bude u rukama onih koji ih mogu iskorištavati’.”

Čak i ako ByteDance uspe da dobije odobrenje za prodaju svojih udela u TikToku, nije jasno da li bilo koji od njegovih konkurenata ima sredstva da pokrene ponudu za platformu. Kompanija je prethodno procenila vrednost aplikacije na oko 268 milijardi dolara. Cena bi mogla odbiti neke investitore.

Ali analitičari su BBC-u rekli da bi u SAD-u postojalo mnogo potencijalnih kupaca. Koja će ponuda na kraju uspeti, još je jedno pitanje, imajući u vidu troškove i zabrinutost zbog antimonopolskih propisa koji pritiskaju tehnološki sektor.

“Sve velike kompanije društvenih medija bile bi zainteresovane, ali mislim da bi se suočile sa mnogo prepreka u vezi sa antitrustom… Postoje i druge firme u prostoru društvenih medija koje su manje, poput Snapchata, koje bi bile zainteresovane, ali ne bi mogle da si priušte to”, rekla je analitičarka, Jasmine Enberg za BBC.

Kada je administracija Donalda Trampa naredila prodaju 2020. godine, neke od najvećih firmi u SAD-u počele su da istražuju ponude, koje su tada, navodno, procenjene na oko 50 milijardi dolara.

Microsoft je na kraju izgubio u timu koji je uključivao Walmart i softverskog giganta Oracle, koje su vodili Larry Ellison and Safra Catz, koji su imali veze sa administracijom Trampa. Dogovor je propao zbog pravnih izazova i promene administracije.

Danas, dosegnutost i prihod od reklama TikToka značajno su povećani. Agencija za istraživanje Emarketer procenjuje da će TikTok doneti oko 8,66 milijardi dolara od reklama iz SAD-a ove godine, u poređenju sa manje od 1 milijarde dolara u 2020. godini.

Izvor: BBC