Jane Wurwand: ”Mašine nas neće zameniti”

U intervjuu za BBC, osnivač višemilionskog kozmetičkog carstva za negu kože ”Dermalogica ” , govori o preduzetništvu, nezavisnosti i zašto ljudske veštine predstavljaju budućnost uslužne industrije.

Po sunčanom danu u Los Anđelesu, Jane Wurwand stoji ispred prvog prodajnog mesta svog brenda za negu kože ”Dermalogica” . 1983. godine, započela je sa idejom da napravi program obuke za industriju. ‘Zapravo sam zapisala svoj prvi cilj: potpuna svetska dominacija profesionalne nege kože’.

Skromni početak postavio je temelje za monumentalni uspon u poslovanju – onaj koji je od početka zamišljala. Pored svoje akademije za obuku, Wurwand je takođe stvorila liniju proizvoda za negu kože ”Dermalogica” 1986. godine. Njene proizvode danas prodaju u više od 80 zemalja – a ” Dermalogica” je jedan od najprepoznatljivijeg brenda u industriji.

Kozmetičarka koja je postala samostalna preduzetnica, pridružuje se novinarki BBC-a Katty Kay u emisiji Influential, u njenom intervju serijala bez scenarija, koji uključuje mnoge poznate ličnosti poput Ine Garten, Misti Kopeland i Majkla Luisa. Wurwand razgovara o svom poslovnom carstvu i kako je naučila da se priprema za nepoznato od svoje četvrte godine.

Nakon što su se doselili u Los Anđeles iz Škotske preko Južne Afrike, Džejn Wurwand i njen tadašnji dečko, nedavno diplomirani biznismen, Rejmond Wurwand, videli su jasnu priliku na tržištu nege kože 1980-ih: da premoste jaz između iskustva u salonu i obrazovanja o samostalnoj nezi, informacija koje su u to vreme bile rezervisane za plastične hirurge i dermatologe.

Bez potrebne finansijske istorije u SAD-u da uzmu kredit iz američke banke, njih dvoje su sopstvenim snagama finansirali posao skromnom sumom od 14.000,00 dolara – kombinacijom svojih ličnih ušteđevina i ranijih investicionih fondova prikupljenih od prijatelja i porodice.

Samostalno smo sve finansirali, nikada nismo uzeli zajam,’ Wurwand kaže voditeljki. ‘Kada smo razvili kompaniju do trenutka akvizicije, bili smo 100% njeni vlasnici, nikada nismo delili vlasništvo, niti smo uzeli zajam, nije bilo dugova za otplatu. Prvi trening centar koji su otvorili imao je 92.9 kvadratnih metara i plaćali su 1,000 dolara (£789) mesečno.’

Otprilike 30 godina kasnije, 2015. godine Wurwand tada u 57. godini, prodala je svoj brend multinacionalnom konzorcijumu za potrošačku robu Unileveru po nepoznatom iznosu. Godine 2016. imenovana je za ambasadora preduzetništva od strane predsednika SAD-a Baraka Obame.

Wurwand je rano naučila za ambiciju i nezavisnost. Njena majka je ostala udovica u 38. godini, sa četvoro dece. Kada je Wurwand imala četiri godine, njena mama joj je stavila ključ od kuće u džemper kako bi mogla sama da dođe kući posle škole – iskustvo koje, kaže ona, podstiče bez straha. “Koliko god da sam se plašila – i naravno da sam se plašila – znajući da to mogu da uradim, počinjete da gradite samopouzdanje.”

Odlučna da kroji svoj put, Wurwand je postala “Saturday girl” u salonu. Uzrasta od 13 godina, čistila je kosu sa poda, i nastavila je školovanje za lepotu. Zamenjujući tradicionalne univerzitetske učionice enterijerima salona, Wurwand je počela da razvija veoma koristan set veština – pristup koji je njen majka isticala tokom detinjstva.

Svaki put kada idem negde, Kety, bilo da je to gde moja porodica živi u Moulu na Hebridima, sve do bilo kog mesta koje sam posetila širom sveta – Vijetnam, Južna Afrika, Norveška, Novi Zeland, bilo gde između – prva stvar koju tražim u svakom malom gradu ili selu je: “Da li imaju salon?”, govori Wurwand voditeljki. “I ako vidim salon – a uvek ga vidim – to me duboko uverava da bih mogla da radim tamo.”


Dok je razvijala svoje veštine i karijeru, Wurwand je počela da primjećuje mogućnosti za inovacije i proširenje industrije lične nege, posebno kroz obuke zasnovane na veštinama – pristup koji i danas ostaje relevantan.

“Ne možemo zaposliti i reintegrirati imigrante ako nemamo naučne programe i programe u koje bismo ih uključili … Govorimo o klimatskim promenama i političkim promenama. Pred nama je najveća migracija ljudi na našoj planeti ikada. Kako i gde ćemo se ikada nositi sa svim ljudima koji su došli u naše zemlje sa različitim jezicima, različitim etnicitetima? Ako imaju veštinu, moći ćemo ih koristiti,” kaže. “Osnovni cilj Dermalogice oduvek je bio obuka u veštinama. Obučavamo 100.000 kožnih terapeuta. To je celokupni pokretač. I to je bio moj pokretač, to je bila moja obuka.”

Ona je srećna što pripisuje zasluge za svoj uspeh – ali takođe deli zasluge sa svojim sadašnjem suprugom Raymond, sa kojim ima dvoje dece.Dermalogica ne bi mogla da postoji bez Raymonda. I ne bi mogla da postoji bez mene. I ni jedno od nas ne bi mogao to samostalno. – kaže ona. ”On je najpametnija osoba koju sam ikada poznavala. I kad bih morala započeti drugi posao, što ne nameravam, ne bih to uradila ni sa kim osim s Raymondom.'”

Preneli su plodove svog uspeha: 2020. godine, Wurwandovi su pokrenuli program donacija za oporavak malih preduzeća, Fond za oporavak malih preduzeća, vredan 1 milion dolara (790.000 funti), u partnerstvu sa organizacijama Pacific Community Ventures i TMC Community Capital, kako bi pomogli malim preduzećima u Los Anđelesu da se izbore sa finansijskim izazovima tokom pandemije.

Posle tri decenije izgradnje poslovanja, Wurwand je videla promene u tehnološkom pejzažu. Ali dok se mnogo raspravlja o razvoju veštačke inteligencije, ona je uverena da nema zamene za ljudski dodir u uslužnim industrijama. (“Mogu uraditi depilaciju bikinija za manje od četiri minuta,” šali se. “Ne brinite, u sigurnim ste rukama.”)

Zar mislite da će te veštine biti zamenjene, ne znam, veštačkom inteligencijom, robotima u vašoj industriji? Ne vidite da se to dešava? pita voditeljka. Wurwand priznaje da će mnogi poslovi biti zamenjeni, baš kao što su bili tokom svake industrijske revolucije.

Ipak, ona veruje da će ova promena doneti još jedan talas inovacija.

“S tehnologijom koja je naša trenutna revolucija, jednako i suprotna reakcija na tu visoku tehnologiju je “high-touch”, kaže ona. “Naša industrija cveta. Imamo, trenutno, 40% rast zapošljavanja u našoj industriji. Nikada nisam videla više spa salona, medicinskih spa centara, masaža, noktiju, kose, šta god. Pogledajte vašu glavnu ulicu. To je uslužni posao. I puno je salona. Puno su restorana. Ali to su uslužni poslovi gde ljudi rade stvari koje ljudi najbolje rade – kuvanje, briga, dodir, ljubaznost, saosećajnost, razgovor. Nisam u poslu samo proizvoda za negu kože. U poslu sam ljudske povezanosti. I ne, mašina nas neće zameniti.”

Na kraju, iako je inicijalna ambicija Wurwand bila “potpuno osvajanje sveta profesionalne nege kože” – nešto što je postigla kroz svoje carstvo – to nije baš bila njena doslovna namera. Ona kaže: “Nije u pitanju osvajanje sveta. U pitanju je kako mogu da uradim svoj veoma, veoma dobar posao koji bi uticao i pomogao promeniti živote drugih ljudi.”

Izvor BBC