Nekoliko malih australijskih kompanija koje se bave medicinskim kanabisom odlučilo je da okuša sreću u Evropi.
U probijanju kroz šumu evropskih propisa nameravaju da se oslone na snage koje dobro poznaju teren.
Te kompanije odlučile su se za manje evropsko tržište zato što je severnoameričko zaštićeno, a njihovo matično manje od onog u Evropi.
“U Australiji perspektiva je još uvek uglavnom ograničena na tržište lekova na recept, pa je za kompanije koje se bave marihuanom izvoz i dalje ključan”, objašnjava osnivačica i izvršna direktorka BOD Australije Džo Paterson.
Kompanije računaju da će im pravovremena uspostava baze i saradnja sa evropskim partnerima pomoći da izgrade bolju pregovaračku poziciju i da “ukradu” deo kolača većim severnoameričkim konkurentima.
Evropa donosi i brojne probleme jer se propisi razlikuju od zemlje do zemlje, ali nadu ulivaju povoljne sudske presude o upotrebi marihuane u medicinske svrhe i potencijalna potražnja.
“Za naš uspeh u Evropi važna je presuda najvišeg suda Evropske unije iz novembra prošle godine da kanabidiol, glavni sastojak medicinskih proizvoda od marihuane, nije narkotik”, ističu iz australijske kompanije, a ima naznaka i da će propisi biti dodatno ublaženi.
Nekoliko nedelja nakon toga Komisija Ujedinjenih nacija za opojne droge izglasala je uklanjanje kanabisa sa propisa najstrože kontrolisane kategorije opojnih droga, što će takođe pomoći, dodaju.
Traže se partneri
Prodaja medicinske marihuane u Evropi porašće do 2025. godine 52 odsto, na 3,1 milijardu dolara, procenjuju istraživači tržišta Brajtfild grupe i konsultantska kuća Hanvej asosiejts.
Analitičari pak upozoravaju da je evropski regulatorni krajolik složen i nepregledan.
U nekim zemljama, uključujući Nemačku i Holandiju, medicinski kanabis je dobro regulisan, a u nekim, kao što su Švedska i Belgija, strogo zabranjen.
Čak su i veće australijske kompanije, poput Kanopi grouta (Canopy Growth) i Aurora kanabisa, teško poslovale na Starom kontinentu i sada smanjuju ulaganja, iako Evropu i dalje smatraju velikom prilikom.
Formula australijskih kompanija za nastup na tako rascepkanom tržištu je, prenosi Jutarnji list, saradnja sa domaćim firmama koje se snalaze u distribuciji i bolje poznaju propise, a ne samostalna proizvodnja.
Ken grupa (Cann Group) tako planira da se fokusira na Nemačku i Veliku Britaniju jer bi ta tržišta trebalo brzo da rastu.
“Udružićemo snage sa kompanijom sa sedištem u Londonu kako bismo bili spremni kada tržište počne da raste”, objašnjava poslovni direktor Kena Šejn Dankan.
Analitičari sugerišu strpljenje.
“Nadamo se da će australijska ulaganja biti promišljenija i više strateška i da će pokazivati bolje razumevanje za ograničenja tržišta i proces koji traži strpljenje”, rekao je analitičar iz Brajtfilda Džejmi Šau.
Važno je odabrati pravu strategiju za svako tržište pojedinačno i ne tretirati ga kao puki dio Unije, poručio je.
Važno je odabrati pravu strategiju za svako tržište pojedinačno i ne tretirati ga kao puki deo Evropske unije, poručio je.
Naslov: Redakcija
Izvor: b92